En rektors bekännelser

Vår första gäst till att skriva i gästbloggen och inviga denna är Magnus vår nye rektor på Lagmansgymnasiet.

På denna blogg kommer endast speciellt inbjudna gäster att skriva. För det mesta blir det personer utanför skolan. Jag ska inte avslöja vad det kan bli men jag hoppas få många prominenta gäster på denna blogg.

 

Lika bra att erkänna med en gång! Ja- jag gick natur på gymnasiet. Ja- jag har varit med att starta upp natur på Lagmansgymnasiet. Ja- jag har undervisat många år på natur. Ja- jag har varit rektor för natur på flera skolor. Med andra ord har jag på olika sätt ägnat mig åt naturvetenskapsprogrammet på olika sätt i drygt 25 år.

 

Vad är då lockelsen med detta? Är det att genomföra krångliga labbar som ändå aldrig ger förväntat och önskat resultat? Är det avancerade ekvationer som rockar fett? Är det att alltid ha ett antal hemuppgifter som ligger och väntar? Ja- precis detta och mycket annat är just det som ger känslan av att gå på naturvetenskapsprogrammet. Tjusningen av att betraktas som nördar av övriga elever på skolan ger en status som inte går att jämföra med något annat.

 

Det som jag alltid gillat med natur är att det råder så god stämning bland eleverna. Man jobbar tillsammans för att lära sig så mycket som möjligt. Förutom att natur ger en mycket bred ingång till vidare studier på högskola och universitet är det antagligen den bästa allmänbildning man kan få.

Typ vassare än Wikipedia!

 

Till Lagmansgymnasiet har det alltid sökt många elever från Grästorp och Essunga. Jag lovar att även er ungdomar från Grästorp att om ni söker till natur (eller något annat program) skall jag göra mitt yttersta för att era val i ex språk skall bli verklighet.

 

Jag ser fram mot att starta upp det nya gymnasiet läsåret 2011/12 med alla nya elever som skall gå natur. Hade jag fått välja en gång till hade det blivit natur, tyvärr fanns det på min tid inte några datorer alls och att åka på studieresor var inte så vanligt.

 

Ha det bra, om du undrar nåt om Lagmansgymnasiet eller natur tveka inte och slå en signal till mig eller maila.

 

Magnus Thilén, rektor

0734-612902   [email protected]

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0