Jakob Jakobsson 2011-02-22

Introduktion: Jakob behöver ju ingen närmare presentation. Alla vet ju att Jakob har jobbat hårt här i sex år men nu återvänt till Norrland


Hej kamrater.

Jag hoppas att ni haft ett fint sportlov, med massor av skidåkning och dylikt. Här i Övik är sportlovet inte förrän vecka 10.

Det är snart ett halvår sedan jag lämnade Lagmansgymnasiet för en tjänst på Komvux i Örnsköldsvik.

På Lagman jobbade jag från och med hösten 2004 till och med augusti 2010. Det vill säga drygt sex år. Jag började som vikarie i matematik och fysik på teknikprogrammet. Jag vikarierade för Bengt Andreasson som tagit tjänstledigt för att arbeta med vindkraftsutbyggnaden.  Trots att sex år inte är särskilt lång tid, hann jag med att följa två teknikklasser till examen, och lärde känna många arbetskamrater. Ovanför min arbetsplats hade jag under några år två tänkvärda citat: ”Vadå svårt? Det är bara att lära sig!” och ”Hur skall det gå med den garanterade undervisningstiden?”  Jag tycker att tiden på Lagman var mycket bra och gemenskapen på Torsgårdsskolan, där jag hade min arbetsplats, var mycket trevlig. Torsdagsfikat och Janne Bergs ordvitsar är något som man inte glömmer i första taget...

För en dryg vecka sedan var jag på konsert med Euskefeurat. Euskefeurat är band från Piteå med bland annat Ronny Eriksson (känd från TV). Ni kanske har hört ”Pessimistkonsulten” som är en av deras äldre hits. Konserten bestod av låtar från de senaste två skivorna och några vitsar som Ronny drog mellan låtarna. Jag tyckte att det var en bra konsert och rekommenderar er att gå och lyssna på Euskefeurat. Ett låtexempel, som är från Svegs folketshus 19/4 2010 finns på:

http://www.youtube.com/watch?v=iPkBSaNBRjU

Förra veckan måndag till onsdag var jag på referensgruppsmöte för de nationella proven i matematik. Trots att jag som lärare använt mig av de nationella proven ganska flitigt, visste jag ganska lite om vilket arbete som nedlagts. Det var en nyttig erfarenhet att vara med vid konstruktionen av ett utkast.

Som de flesta av er vet så skall ju gymnasieskolan förändras till hösten. Ett av de ämnen som kommer att förändras mest är matematiken, i och med att det blir tre spår i de första två kurserna. Det har gjort konstruktionen av de nationella proven mer komplicerad. Som jag förstod det kommer det att vara ett obligatoriskt nationellt prov på vart och ett av de tre spåren på kurs ett.

På Komvux kommer vi att införa förändringen från och med hösten 2012. Det innebär att vi blir ett år senare med de lägre matematikkurserna men att vi blir först med att införa de högre.

Och så vädret:

I lördags hade vi – 30 grader, det är bra för karaktären som jag brukar säga. Nu är det bara – 10 grader och snöfall.

Annars är det bra med mig och jag hoppas att allt är bra med er. Jag planerar att komma ner till Vara och hälsa på någon gång under vecka 10. Kanske att det kan bli ett torsdagsfika…?

Ha det bra

/Jakob Jakobsson

 

 

Jakob som uppskattad guide både i Polen och Tjeckien

 

 

 

 


Parisa Hajjari vecka 6

Introduktion: Parisa Hajjari tog studenten för snart tre år sedan och läser nu medicin i Göteborg





Mitt namn är Parisa Hajjari och jag läste NV på Lagmansgymnasiet 05-08. När jag tänker tillbaka på dessa tre år  förstår jag nu hur otroligt viktiga de var för min framtid. Både med tanke på att jag fick en bra grund att stå på inför mitt framtida val av studieinriktning, men även för att jag utvecklades mycket som person under denna period. När jag under högstadietiden skulle välja ett gymnasieprogram var NV ett självklart val för mig. Dels för att jag hade en naturlig fallenhet för matematik och NO-ämnena och tyckte att de var väldigt roliga och intressanta ämnen. Dels för att jag inte visste vad jag ville utbilda mig till i framtiden och då var ju NV ett val som skulle öppna många dörrar

Om jag ska sammanfatta mina tre år på Lagmansgymnasiet skulle jag först och främst säga att jag lärde mig otroligt mycket. Jag har alltid varit en väldigt vetgirig person som tycker om att lära mig nya saker och därför passade NV-programmet mig bra. Jag fick en bred kunskap inom naturämnena  matte, biologi, fysik och kemi, men hade även möjlighet att fördjupa andra kunskaper som t.ex. språk, då detta också var en stort intresse hos mig. Jag valde därför att läsa Svenska c och Engelska c samt Tyska steg 5.
En annan sak som karakteriserade gymnasietiden var att jag för första gången pluggade ihop med andra, vilket gjorde det hela mycket roligare. Detta var speciellt effektivt vid matte- och fysikstudier då vi hade möjlighet att lösa problemen tillsammans. Jag och tre av mina närmsta kompisar i klassen brukade då  antingen sitta på Torsgården eller hemma hos någon av oss. Pluggandet blev alltid så mycket roligare när man var flera stycken!
Lärarnas kompetens är en annan sak som kan belysas. Jag hade väldigt många duktiga och inspirerande lärare, vilket bidrog till att jag själv blev motiverad till mina studier. Den personliga kontakt som man hade med sina lärare under gymnasietiden kan jag väldigt ofta sakna nu när jag läser på universitet

Fram tills andra året på gymnasiet hade jag ingen aning om vad jag ville utbilda mig vidare till. Så småningom växte det dock fram ett intresse för medicin och mot slutet av andra året var jag fast besluten att utbilda mig till läkare efter gymnasiet. Det är också just det som jag gör för tillfället. Jag är nu, nästan tre år senare, inne på min femte termin på läkarlinjen i Göteborg och jag kan inte vara mer nöjd med mitt val. De två första åren har varit mest teoretiska och jag har lärt mig otroligt mycket om medicin och människokroppen, som fascinerar mig mer och mer för varje dag. Från och med denna terminen kommer även det praktiska vara en stor del av utbildningen och patientkontakt kommer att vara en del av vardagen. Detta ser jag mycket fram emot!

I efterhand kan jag säga att gymnasietiden gav mig en bra grund att stå på inför mina medicinska studier. Under denna tid  hade jag ett mål som kändes väldigt långt borta, men som ändå gav mig motivation i tider då det kändes jobbigt och onödigt att studera redoxreaktioner under kemilektionerna. Jag är nu otroligt glad över att jag gjorde detta, då jag sakta men säkert närmar mig mitt slutliga mål.


Parisa gjorde ett trevligt projektarbete tillsammans med Johanna om förbränning vilket finns med bland "Elevarbeten" på hemsidan. Under "Fler arbeten" och sedan "oxidation". Längst bak i arbetet finns denna trevliga bild tillsammans med en del andra bilder.







RSS 2.0