Parisa Hajjari vecka 6

Introduktion: Parisa Hajjari tog studenten för snart tre år sedan och läser nu medicin i Göteborg





Mitt namn är Parisa Hajjari och jag läste NV på Lagmansgymnasiet 05-08. När jag tänker tillbaka på dessa tre år  förstår jag nu hur otroligt viktiga de var för min framtid. Både med tanke på att jag fick en bra grund att stå på inför mitt framtida val av studieinriktning, men även för att jag utvecklades mycket som person under denna period. När jag under högstadietiden skulle välja ett gymnasieprogram var NV ett självklart val för mig. Dels för att jag hade en naturlig fallenhet för matematik och NO-ämnena och tyckte att de var väldigt roliga och intressanta ämnen. Dels för att jag inte visste vad jag ville utbilda mig till i framtiden och då var ju NV ett val som skulle öppna många dörrar

Om jag ska sammanfatta mina tre år på Lagmansgymnasiet skulle jag först och främst säga att jag lärde mig otroligt mycket. Jag har alltid varit en väldigt vetgirig person som tycker om att lära mig nya saker och därför passade NV-programmet mig bra. Jag fick en bred kunskap inom naturämnena  matte, biologi, fysik och kemi, men hade även möjlighet att fördjupa andra kunskaper som t.ex. språk, då detta också var en stort intresse hos mig. Jag valde därför att läsa Svenska c och Engelska c samt Tyska steg 5.
En annan sak som karakteriserade gymnasietiden var att jag för första gången pluggade ihop med andra, vilket gjorde det hela mycket roligare. Detta var speciellt effektivt vid matte- och fysikstudier då vi hade möjlighet att lösa problemen tillsammans. Jag och tre av mina närmsta kompisar i klassen brukade då  antingen sitta på Torsgården eller hemma hos någon av oss. Pluggandet blev alltid så mycket roligare när man var flera stycken!
Lärarnas kompetens är en annan sak som kan belysas. Jag hade väldigt många duktiga och inspirerande lärare, vilket bidrog till att jag själv blev motiverad till mina studier. Den personliga kontakt som man hade med sina lärare under gymnasietiden kan jag väldigt ofta sakna nu när jag läser på universitet

Fram tills andra året på gymnasiet hade jag ingen aning om vad jag ville utbilda mig vidare till. Så småningom växte det dock fram ett intresse för medicin och mot slutet av andra året var jag fast besluten att utbilda mig till läkare efter gymnasiet. Det är också just det som jag gör för tillfället. Jag är nu, nästan tre år senare, inne på min femte termin på läkarlinjen i Göteborg och jag kan inte vara mer nöjd med mitt val. De två första åren har varit mest teoretiska och jag har lärt mig otroligt mycket om medicin och människokroppen, som fascinerar mig mer och mer för varje dag. Från och med denna terminen kommer även det praktiska vara en stor del av utbildningen och patientkontakt kommer att vara en del av vardagen. Detta ser jag mycket fram emot!

I efterhand kan jag säga att gymnasietiden gav mig en bra grund att stå på inför mina medicinska studier. Under denna tid  hade jag ett mål som kändes väldigt långt borta, men som ändå gav mig motivation i tider då det kändes jobbigt och onödigt att studera redoxreaktioner under kemilektionerna. Jag är nu otroligt glad över att jag gjorde detta, då jag sakta men säkert närmar mig mitt slutliga mål.


Parisa gjorde ett trevligt projektarbete tillsammans med Johanna om förbränning vilket finns med bland "Elevarbeten" på hemsidan. Under "Fler arbeten" och sedan "oxidation". Längst bak i arbetet finns denna trevliga bild tillsammans med en del andra bilder.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0